d. 9. marts 2017
Stramajpuder
Overskriften hedder nok finurlige ting, men hovedemnet blev Jyttes (Trines mor) excellente foredrag om stramajpuder. Og hvem kunne tænke sig at ”stramajpude” som gennem årene havde fået et lidt slidt image, kunne være så interessant. Jytte var taget helt fra Ribe hertil og havde tilrettelagt et glimrende fremvisningsprogram, styret af Lene Priem. Der var et væld af puder, samt to kurve fyldt med nålepuder, små og store, nogle i halvkugleform i de livligste farver og mønstre.
Jyttes første ”fund” (1962) var en lille barnestøvle i smukke farver og mønster. Den var ”flot”, sagde et af hendes børn. Derefter fandt Jytte puder i genbrugsforretninger og på markeder, nysgerrigheden var vakt. Bag disse broderier gemmer sig en spændende kultur.
Men hvem var kunstnerne bag mønstrene? De første var afbildninger af Thorvaldsens populære reliefbilleder, Englen: ”Dagen og Natten”, motiver fra Grækenland i hvid/grå farver, gerne på blå baggrund, derefter så vi dejlige gengivelser af puder syet efter mønstre fra Pompeji, hvor der rundt om centermotivet var lagt vægt på enkle border. Den røde smukke bundfarve gik ofte igen. Mange motiver til mønstre blev hentet fra mosaikgulvene i Pompeji. Herfra stammede også mange motiver af amoriner, der rider på delfiner. Mange af mønstrene blev fremstillet i Tyskland (Alsace), hvor firmaet DMC producerede både de blanke garner og mønstre bl.a. efter Thorvaldsens relieffer. Firmaet udgav hefter, som man med held stadig kan finde i genbrug forretninger.

Andre kunstnere, Constantin Hansen og Bindesbøll, der tog på dannelsesrejse til Italien, kopierede mosaikker fra gulve i kirkerne. I nogle mønstre er virkningen 3-dimensioneret. Der var mange kunstværker, som var inspireret af de arabiske lande omkring Middelhavet så som ”palmetter”, palmebladlignende blade indgik som hjørner i pude-motiver. Puderne blev hovedsageligt syet i uldgarn. Mønstre og garn blev solgt i boder, bl.a. af Constantin Hansens og Th. Bindesbølls døtre. Det var en god forretning. Th. Bindesbøll blev inspireret af japanske mønstre, som var meget moderne i sine gentagne motiver. Joachim Skovgaard gav motiver til skærme foran pejsen, ofte af dyr. Senere forenkledes motiverne, en flot pude var en hvid ræv på sort og brun baggrund . Også Gitz Johansen havde tegnet dejlige puder.
Forretningen blev senere overtaget af Clara Wæver. Senere kom også Rosenstand. De ville højne ”smagen” på håndarbejder og gjorde korsstingssyning med DMC garn meget populær med de helt skønne grøftekantsblomster, fugle i træer i troværdige farver. De frembragte også mønstre til selskabstasker mm. Wiinblads muntre farver blev også kopieret til puder i amagergarn, som stråler mere.
Englænderen William Morris skabte helt enestående mønstre med indflettede dyr og blomster i planter. Han var inspireret af Jugendstilen. Jytte havde et eksemplar med af netop denne kunstner, papegøjer I harmoniske f arver. Nu er stramajpuderne igen efterspurgte, nemlig på den måde, at de bliver klippet i mindre stykker og sat sammen med moderne stoffer til puder. Det er ofte en overraskelse at sprætte en gammel pude op, fyldet kan bestå af lige fra hø til stof af gamle sommerkjoler. Foredraget inspirerede os og vi får travlt med at finde vores hefter med broderier og mønstre frem.

Finurlige ting
Hvad har vi i vores gemmer? Det kunne flere fortælle om. Per lagde for med bl.a. en dekorativ plastikfigur, reklame for Hellerup Is, sjove væskefyldte trylle-glas og en mystisk kamel til flydende indhold.
Lene havde et lille snapsebæger som højst sandsynligt stammer fra skibet ifølge inskription ”Wilhelm D. Grosse”. Det var den første oceanliner der havde 4 skorstene. Skibet blev bygget i Stettin 1897. I 1998 var det det hurtigste skib over Atlanten og fik tildelt ”Det Blå bånd” . I 1900 udbrød der en voldsom brand hvor mange omkom. Det blev indsat i 1. Verdenskrig hvor det blev sænket i august 1914 af den britiske krydser HMS Highflyer.
Ulla havde to detailserede søde mini-støbejernsbamser, en der kunne løfte armen fra en honningkrukke og en der sjippede. De var købt i London i en eksklusiv butik, hvor man kun blev lukket ind enkeltvis. En bjørn på en lille vogn. Gamle træfigurer af to damer. Miniatyre saks og nøddeknækker fra 1920. Et yndigt vaseformet nåleetui drejet ud i koral. En af de første tegneserier klistret på papir, højst sandsynlig et Neuruppin tryk.

Annette havde en morsom, ret stor høretragt der virkede, blev der forsikret om. En yndig lille ramme med et digt, omgivet af utrolig kunstfærdigt hårblomsterkunst. En omhyggelig formet snedkerlim- krukke med låg. Specialunderkop til sukkerknald. En pibekravepresser, som skrues fast på et bord.
Allan havde fine nordskandinaviske trææg, der kunne skrues fra hinanden og sættes sammen til hver to æggebægre, de var fra 1913. Et æggebæger med to hønsehoveder, men til gengæld kun et ben hver. Kønne porcelænshønseæg som snydeæg, også et dueæg som er mere sjældne. En fin porcelæns anordning med plads til et æg i midten og i begge sider et hundehoved til salt og peber. ”Running legs” æggebæger. Æggebæger med billede af den abdicerede Kong Edward og Mrs. Simpson. Den Permanentes Dybdal fugleæggebæger. God pibeholder i træ, formet som gravhund med glasøjne. En lille bibel kun 4×3 cm.

Gerhard havde samlet lerfigurer fra Spøg & Skæmt-forretninger, der kunne ryge når man tændte en lille tryllestav som cigaret. Den blev demonstreret og kunne ved antænding skabe røgringe.

Igen et meget festligt møde. Tak til Jytte for at komme helt fra Ribe og alle der havde taget ting med.
Tina Baunsgaard