SNURRETOPPEN – Biler v. Olaf Hermansen – 10. januar 2019

Merete ønskede GODT NYTÅR. Et stort antal medlemmer var mødt op til Olafs foredrag om biler. Olaf er tilmed arrangør af Legetøjsmarkedet på Jens Jessensvej på Frederiksberg. Hans store interesse er modelbiler, men også fly og skibe. Olaf er medlem af en klub for modelbiler. Han havde lige været til et møde, hvor tidligere racerkører Ole Vejlund havde holdt et spændende foredrag om Formel 1 biler.

Merete Byder velkommen.

Olaf fortalte om de dansk-producerede biler før 2. Verdenskrig. Det var en interesse der langsomt var vokset, især efter et besøg på loppemarkedet på Israels Plads, hvor han havde købt et ”fund” af 4 ens BP biler. Som barn havde det været spændende at købe biler i udlandet, som ikke fandtes i Danmark. Det var biler lavet i metal. I tiden omkring krigen var der mange uden arbejde og det blev en god niche at fremstille modelbiler, skala 1-40 til legetøjsbranchen. De bedste blev fremstillet før 1952, på det tidspunkt begyndte der at opstå toldgrænser og der var mere arbejde at få. Dengang var mange biler presset i støbejern i 2 dele og sat sammen. Mærkerne var bl.a. Metallo 1935, Micro, biler i mindre skala, Pilot som også producerede skibe. Der blev fremstillet mange biler af mærket Tekno i blik. De populære ambulancer, med båre, blev fremstillet i hvid og rød blik. Udrykningskøretøjer stod på enhver drengs ønskeseddel. Heldige var de af os, der havde haft brødre og kunne lege med. De havde blikhjul før krigen og fik først gummihjul efter krigen. Skraldevognen var meget populær samt ølvognen havde små røde ølkasser.

Olaf Hermansen fortæller.

I Fredericia fremstillede brdr. Petersen BP biler, det blev benyttet af benzinselskabet BP og man kunne købe en BP stander. Andre kendte mærker var Lange biler og Tobi Toys med plastikbiler. Efter Tekno er Wilmer bilerne de bedste, flot i detaljerne og i gode farver. Sluttede 1964. Lego producerede biler i plastik, de gik let i stykker og fra 1960 gik Lego over til klodser. Et andet godt mærke er Lion Car, kunstneren som fremstillede modellerne hed Molberg. Traktorer med anhænger kom frem. Tekno havde 200 ansatte, Andreas Sigumfeldt stod for Tekno indtil firmaet blev solgt til Algrema i Holstebro og endelig solgt til Holland i 1972.

Efter krigen var jeeps fra Amerika meget populære. Biler hvor æskerne er bevaret har en højere værdi. Racerbiler havde farve efter landet, de stammede fra. Engelske var grønne, tyske sølvfarvede, franske blå. Nu blev der produceret busser og lastbiler. Firmaer og banker brugte dem til at printe deres varemærke på siden af dem og benytte dem som reklame. Eller sparebøsser.

En af medlemmernes medbragte biler.

Personbilerne vandt indpas. Konkurrencen var hård og producenterne måtte finde på spændende tekniske detaljer. Nu kunne dørene og bagagerummet åbnes. Vinduer rulles ned, og sæder flyttes frem, så kufferterne kunne få plads. Affjedring bevirkede at forhjulene kunne dreje af sig selv. Corgi var firmaet ”The One with the Windows”. Wilmer producerede biler med selvlysende forlygter med fosfor. Senere fandt man på at indlægge glasperler i lygterne.

Gerhard Ryding med en af sine spændende gamle biler.

Med Olafs store viden kunne aftenen have fortsat længe. Det var meget spændende at høre historien bagom de velkendte biler. En god begyndelse på det nye år.

Tina

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.